(σημ. Φιλίστωρος: ένα πολύ ενδιαφέρον οδοιπορικό για την, παντελώς άγνωστη σε πολλούς, Ιστορία της Ελληνικής βιομηχανίας αυτοκινήτου και την αργή εξόντωση της από την κρατικοδίαιτη λαίλαπα της Μεταπολίτευσης και την ΕΟΚ που κατήρηγησε τους προστατευτικούς για τα εγχώρια προϊόντα, δασμούς εισαγωγής. Θαυμάστε την αξιέπαινη και συγκινητική προσπάθεια που είχε γίνει στην Ελλάδα κατά το πρόσφατο παρελθόν με μηδενικά κεφάλαια και ανύπαρκτη τεχνογνωσία....)THEOLOGOU![]()
Στα μέσα της δεκαετίας του '20 αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό από τους «ΤΟΥΡΝΙΚΙΩΤΗ» στην Αθήνα και την «BOUHAGIER» στην Πάτρα, που επίσης κατασκευάζουν φορτηγά και λεωφορεία και μη αντέχοντας κλείνει.
![]() ![]()
Εκτός
από την Βιομηχανία / Βιοτεχνία, κατασκευής αμαξωμάτων και μετέπειτα
κατασκευής ολοκληρωμένων οχημάτων - Λεωφορεία, Φορτηγά και αγροτικά
μηχανήματα, υπάρχει ακόμα μια προπολεμική (του 1920) καταγραφή για
ελληνική κατασκευή αυτοκίνητου και αυτό είναι το όχημα του «ΤΑΓΚΑΛΑΚΗ» (κατασκευαστής αμαξωμάτων από την δεκαετία του '30) το 1937 που ήταν βασισμένο σε μηχανικά μέρη από D.K.W.
Πριν ξεκινήσουμε αυτό το ταξίδι μνήμης για
τους παλιούς και γνωριμίας για τους νεώτερους, θα πρέπει να θυμηθούμε
και να καταλάβουμε ορισμένες καταστάσεις που επικρατούσαν όχι μόνο στην
Ελλάδα αλλά και σ' όλο τον κόσμο τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια. Για
γεωπολιτικούς λόγους, θα επικεντρωθούμε στον χώρο της Ευρώπης. Η Ευρώπη
μετά από έναν πόλεμο προσπαθεί να γιατρέψει τις πληγές της και να
ξανασταθεί στα πόδια της, μια Ευρώπη όμως που άσχετα αν υπήρξαν νικητές
και ηττημένοι, όλοι είχαν προβλήματα με:
Εάν
θα πρέπει να εστιάσουμε ακόμα περισσότερο στην αυτοκινητοβιομηχανία,
εκεί επικράτησε το χάος. Κύριοι και σοβαροί κατασκευαστές υπήρχαν
προπολεμικά στην Αγγλία, (που για τις ανάγκες του πολέμου, όσοι είχαν
επιβιώσει από τους βομβαρδισμούς, παρήγαγαν ΜΟΝΟ πολεμικές μηχανες) στην
Γαλλία (που μετά την γρήγορη κατάληψή της απο τους Γερμανούς άλλαξε την
παραγωγή της και εξυπηρετούσε μόνο την Γερμανική πολεμική μηχανή), στην
Ιταλία που υπέστη στα τέλη του πολέμου καταστροφές τόσο από τις
συμμαχικές
δυνάμεις, όσο και από τους Γερμανούς) και τέλος στην Γερμανία που κατ'
εμέ ήταν και ο κύριος κατασκευαστής.
Εκεί αντιμετωπίσθηκε σωρεία προβλημάτων μεταπολεμικά. Πρώτον πολλές
αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν αλλάξει το προϊόν παραγωγής (λόγω αναγκών
πολέμου), δεύτερον μετά τους μαζικούς συμμαχικούς βομβαρδισμούς ελάχιστα
εργοστάσια σώθηκαν κι αυτό γιατί έπρεπε να σωθούν για λόγους που
φαίνονται στον τρίτο λόγο) και τρίτον ολόκληρα εργοστάσια ή ολόκληρος
εργαλειακός / μηχανολογικός / σχεδιαστικός μαζί με τους
τεχνίτες, εξοπλισμός, μετανάστευσαν σε αλλες χώρες. Παράδειγμα:
ολόκληρο το εργοστάσιο της OPEL, μετακόμισε στην Ρωσία και εκεί
φτιάχτηκαν τα πρώτα Μόσκοβιτς.
Αρχίζει λοιπόν η σχεδίαση και η κατασκευή των πρώτων Ευρωπαϊκών αυτοκινήτων. Οι επιδιώξεις:
Αποτέλεσμα αυτών των σχεδιαστικών
επιδιώξεων, ήταν η σχεδίαση και κατασκευή μικρών - οικονομικών - απλών
επιβατηγών οχημάτων, με χρήση υπαρχόντων εξαρτημάτων (MESSERSCHMITT,
όπου χρησιμοποιούσε καλύπτρα αεροπλάνου για πόρτα, αλουμίνιο από
αεροπλάνα για αμάξωμα και κινητήρα απο μοτοποδήλατο) - ΗΕΙNKEL -
FULDAMOBIL κ.λπ.
Μεγάλες παραδοσιακές εταιρείες όπως
OPEL - MERCEDES - DKW, άργησαν να επαναεκκινήσουν σχεδίαση - παραγωγή
και 'οταν ακόμα ξεκίνησαν το κόστος κτήσης ήταν μεγάλο.
Από
την άλλη πλευρά η ανάγκη ύπαρξης αυτοκινήτων εργαλείων (όπως φορτηγά -
αγροτικά - μεταφορικά και άλλα) ήταν μεγάλη και χωρίς τον περιορισμό του
όγκου και της οικονομίας καυσίμου. Αναγκαία όμως ήταν η σχεδίαση να
είναι απλή και φθηνή.
Πάνω σε αυτές τις απλές σχεδιάσεις
ξεκινάνε και βασίζονται και οι πρώτες Ελληνικές κατασκευές αυτοκίνησης.
Στην αρχή, Έλληνας κατασκευαστής θεωρείται αυτός που έχει την
δυνατότητα, την λογική, την τεχνική την μικροοικονομική και τον χώρο,
ώστε να κλέψει ιδέες, να βρει διάφορα υπάρχοντα υλικά να τα παντρέψει
όλα μαζί και να φτιάξει κάτι που μερικές φορές ανταποκρινόταν στις
ανάγκες του.
Ο
χρόνος περνάει, καινούργιες τακτικές αντιγράφονται (πολλές φορές
ανακαλύπτονται) καινούργια υλικά έρχονται στην χώρα, οι νόμοι
ξεκαθαρίζουν τι μπορεί να επιτραπεί και έτσι αρχίζουν να εμφανίζονται
και οι πρώτοι ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΣ. Φτιάχνονται χώροι, αγοράζονται μηχανήματα,
προσλαμβάνονται τεχνίτες, ακόμα και σχεδιαστές, αγοράζονται καινούργιες
μηχανές ή μερικοί ανακατασκευάζουν και ακόμα μερικοί άλλοι
κατασκευάζουν μηχανές.
Ας δούμε λοιπόν την καταγραφή - απογραφή.
BIOPLASTIC S.A. αργότερα D.I.M.![]()
Το
1958 σε ιδιόκτητο χώρο σχεδίασε και κατασκεύασε ένα ελαφρύ τετράτροχο
αυτοκίνητο Mod 505. Λόγω της αδιαφορίας της κυβέρνησης και των υψηλών
εκείνη την εποχή φόρων για τ' αυτοκίνητα, αναγκάστηκε να στραφεί στην κατασκευή τρίκυκλων μεταφορικών οχημάτων, επειδή υπάγονταν στην κατηγορία των μοτοσυκλετών
(χαμηλοί φόροι -τέλη και απόκτησης άδειας τύπου). Βλέποντας τις
διευκολύνσεις που του παρείχε η τότε ισχύουσα νομολογία για τα τρίκυκλα
και την υφιστάμενη μεταπολεμική Ευρωπαϊκή βιομηχανική
κατάσταση, αγοράζει από την Γερμανία FULDAMOBIL την άδεια κατασκευής
ενός μικρού τρίτροχου επιβατικού οχήματος.
![]()
Ταυτόχρονα βάζει στην παραγωγή από το 1972
και μετά ένα μικρό τρίκυκλο φορτηγό, με την παλαβή κατά πολλούς αλλά
επιτυχημένη, πατέντα της αναστροφής του Attica, όπου το πίσω μέρος του
Αttica, έγινε το εμπρός για το φορτηγάκι.
![]()
Το
1977 ο Γιώργος Δημητριάδης αλλάζει το όνομα της εταιρείας σε D.I.M.
MOTOR και αρχίζει η κατασκευή ενός (πάλι) περίεργου οχήματος, του DIM
652. Με αμάξωμα πολυεστερικό, εμφανισιακά μοιάζει με το Οτομπιάνκι
Α112, ενώ μηχανικά φοράει συστήματα από το FIAT 126 (αερόψυκτο
δικύλινδρο κινητήρα 652 cc). Η παραγωγή και η ζωή αυτού του μοντέλου
ήταν μικρή και κάπου εκεί τελειώνει και η D.I.M.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ALTA![]()
Αγοράζει
και αυτή την άδεια κατασκευής του FULDAMOBIL. Τα καλούπια αλλάζουν και
εμφανίζεται στην αγορά το ALTA 200. Αδελφάκι με το Attica, αλλά με κατά
πολύ πιο μοντέρνα εμφάνιση και μικρές μηχανολογικές διαφοροποιήσεις,το
οποίο πάει εμπορικά αρκετά καλά. Η εταιρεία σταμάτησε να λειτουργεί το
1978.
![]() ![]() ![]() NAMCO National Motor Company Of Greece![]() ![]()
Τέλη
δεκαετίας του '60, ο Κοντογούρης, δημιουργεί την NAMCO, και στο τέλος
της δεκαετίας, παρουσιάζει στην Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης το PONY. To
PONY ήταν μια διεθνής σχεδίαση του γραφείου FNF CITROEN, για ένα απλό -
φθηνό - εύκολο στην κατασκευή του όχημα. Η NAMCO παράγει το μικρό PONY
σε ολοκαίνουργιο εργοστάσιο στην Θεσσαλονίκη και αμέσως γίνεται μεγάλη
επιτυχία. Είναι τόσο πετυχημένη η σχεδίαση, η κατασκευή και τόσο χαμηλό
το κόστος αγοράς και χρήσης, που πουλάει σε μεγάλα νούμερα τόσο στην
Ελλάδα (που το αγοράζουν
εκτός από ιδιώτες, οι Ένοπλες Δυνάμεις, ο ΟΤΕ, η ΔΕΗ και πάρα πολλοί
άλλοι), όσο και στο εξωτερικό (Υπήρξαν και εξαγωγές στην Αμερική).
Παρήχθησαν και επωλήθησαν πάνω από 30.000 PONY.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
To 1978 η NAMCO επεκτείνεται σε ειδικά οχήματα Σουηδικής πατέντας, με ειδικές off road
αναρτήσεις, πολλαπλών χρήσεων και αναγκών. Αρχίζει η κατασκευή
(επιτυχημένων) προτύπων οχημάτων 4x4, 6x6 (από 3 ως 6,5 τον). Σχεδιάζει
και κατασκευάζει ειδικά στρατιωτικά οχήματα - θωρακισμένα ή μη - όπως
το PANTHER (2 επιτυχημένα πρωτότυπα), το ΤIGER και το ACHILLES.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Δυστυχώς εκείνη την εποχή το κράτος ετοιμάζει την κρατική ΕΛΒΟ, με αποτέλεσμα να δοθούν ελάχιστες παραγγελίες για το φορτηγό.
Η
παραγωγή της πρώτης γενιάς PONY σταματά το 1983 - 1984, εποχή που
αλλάζει ο φορολογικός νόμος που αφορά τα αυτοκίνητα της κατηγορίας, με
αποτέλεσμα να μην είναι συμφέρουσα η εξέλιξή του και η συνέχεια της
παραγωγής του. Ετσι παρ' όλο που είχε παρουσιασθεί ένα νέο διαφορετικό
μοντέλο με όνομα SUPER PONY (που δεν είχε καμιά σχέση με την CITROEN,
αλλά με την FORD, αφού φοράει σειρά κινητήρων 950cc 45 HP, 1100cc 55HP,
1300cc 69HP, 1600cc DIESEL 54 HP και με δίπορτα και τετράπορτα
αμαξώματα) δεν μπόρεσε να συνεχίσει την παραγωγή.
Κι
όμως η εταιρεία διασώθηκε. Δεν ήταν δυνατό να κερδίσει από την παραγωγή
αυτοκινήτων, κέρδισε όμως από την πώληση τεχνογνωσίας. Από το 1994 το
πρώτο SUPER PONY βγήκε από την γραμμή παραγωγής του Βουλγάρικου
εργοστασίου, που αγόρασε και χρησιμοποιεί την Ελληνική τεχνογνωσία της
NAMCO. H NΑΜCO, μάλλον πρέπει να παραμένει ζωντανή, έστω και χωρίς
παραγωγή. Είχε ακουσθεί ότι ο εργαλειακός εξοπλισμός της παραμένει
ετοιμοπόλεμος.
ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ![]() Κατασκευάσθηκε μεγάλος αριθμός απο MAZDA 323, OPEL CADETT D και ALFASUD (το πρώτο προσθιοκίνητο ΑLFA ROMEO). Kατασκευάσθηκε επίσης μεγάλος αριθμός από φορτηγάκια MAZDA B 1600 μερικά από τα οποία κυκλοφόρησαν με το σήμα GREZDA (GReecce και maZDA). Η εταιρεία αντιμετώπισε σειρά εργασιακών προβλημάτων (απεργίες κ.λπ.) το 1980. Το 1985 η εταιρεία αναγκάσθηκε να σταματήσει τις εργασίες της. Ηταν λυπηρό το τέλος της εταιρείας, ειδικά στις αρχές του '80 που πολλές ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες ζήταγαν συνεργασία με Ελληνικές Βιομηχανίες. Το άδικο με την συγκεκριμένη εταιρεία ήταν ότι αναγκάστηκε να κλείσει, όταν ήταν στα πρόθυρα συμφωνίας με την Hyundai, για δημιουργία γραμμής παραγωγής (της μοναδικής στην Ευρώπη) των Κορεάτικων αυτοκινήτων. ![]() ![]() AUTOMECCANICA Α.Ε.Β.Ε.![]() ![]() ![]() ![]() NISSAN TEOCAR![]()
Το εργοστάσιο της TEOCAR το οποίο έχει
υποστεί σειρά εκμοντερνισμών διαλύεται εις τα εξ ων συνετέθει και
πωλείται στην Ρωσία. Το εργοστάσιο της TECOM συνεχίζει να λειτουργεί
κατασκευάζοντας πλέον έπιπλα γραφείου, δέρματα και aftermarket καθίσματα
αυτοκινήτου.
ENFIELD NEORION![]() ![]() ΜΕΒΕΑ Μεσογειακαί Επιχειρήσεις Βιομηχανίας Εμπορίου και Αντιπροσωπειών![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Το
1979 η εταιρεία πάνω σε τροποποιημένο σασί απο το RELIANT KITTEN
σχεδιάζει και κατασκευάζει το τετράτροχο μικτής χρήσης FOX που ήταν μια
πετυχημένη σχεδίαση και κατασκευή. Για ν αποφύγουν τα γνωστά ελληνικά
προβλήματα για έγκριση τύπου, αποστέλλεται το αυτοκίνητο στην Αγγλία
μαζί με τ' απαραίτητα σχέδια και αμέσως χωρίς πρόβλημα παίρνει έγκριση
τύπου σαν Αγγλικής σχεδίασης και κατασκευής RELIANT FOX. Κατασκευάζεται
με επιτυχία στην Ελλάδα μέχρι το 1984-85, οπότε αλλάζει ο φορολογικός
νόμος που έβαλε ταφόπετρα σ'
όλους τους Έλληνες κατασκευαστές κι η εταιρεία μετα από λίγο κλείνει.
![]() ![]() ![]() ![]()
Το
Ελληνικό RELIANT FOX που στα χαρτιά φαινόταν Αγγλικής σχεδίασης έχει
εξαχθεί από την Ελλάδα στην Αγγλία. Και τα δυο παραπάνω αυτοκίνητα
εξακολουθούν να ζουν στην Αγγλία.
MAVA![]() ![]() Το 1984 σχεδιάζεται ο διάδοχός το FARMA S με αυξημένες εκτός δρόμου δυνατότητες που το είχαν προ ονομάσει «το Ελληνικό Τζίπ». Την ίδια εποχή αλλάζει ο νόμος η παραγωγή κρίνεται αντιοικονομική και σταματά και μετά από λίγο κλείνει και το εργοστάσιο. ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ Α.Β.Ε.Ε. BALKANIA 4X4 truck![]() ![]()
Το 1975 η εταιρεία συναρμολογεί και παρουσιάζει στην Ελληνική αγορά ένα ελαφρού τύπου τζίπ
με το όνομα AUTOTRACTOR. Το αυτοκίνητο ήταν στην ουσία ένα εδώ
συναρμολογημένο τύπου τζίπ: το AHINDRA". Kαι αυτό βέβαια ήταν αντίγραφο
από τα πρωτογενή Αμερικάνικα και φόραγε κινητήρα diesel 3.100 cc 62 HP
PEUGEOT. Το εκμοντερνισμένο πιο «καλό» μοντέλο AUTOTRACTOR KZ , φορούσε
κινητήρα βενζίνης πάλι της PEUGEOT 2.500 cc , 103 HP.
Το
εργοστάσιο εκμοντερνίζεται το 1985 και αποκτά νέα πλέον ονομασία
«MAHINDRA HELLAS Α.Ε.» Η ονομασία AUTOTRACTOR εγκαταλείπεται και τα
αυτοκίνητα πωλούνται με το όνομα MAHINDRA (αν και με πολλές
διαφοροποιήσεις απο τα πρωτογενή Ινδικά). Με την φοροεισπραχτική αλλαγή
της νομοθεσίας το 1985 η παραγωγή γονατίζει και στην ουσία όλη η
παραγωγή πάει στο εξωτερικό. Η εταιρεία σταματά τις εργασίες της και
κλείνει το 1995.
GEN![]() SCAVAS![]() PETROS PETROPOULOS Α.Ε.Β.Ε.![]() Η εταιρεία με την σημερινή της μορφή δημιουργήθηκε απο τον Πέτρο Πετρόπουλο στην Θεσσαλονίκη του 1922 με εργασίες πώλησης οχημάτων και επισκευές / ανακατασκευές κινητήρων. Με αυτούς τους κινητήρες άρχισε κατασκευές οχημάτων, με βάση επιβατηγά FORD του 1920, τα WILLYS-OVERLAND του 1930 και για φορτηγά με τα DIAMOND T και INTERNATIONAL του 1930.
Το
1938 μεταφέρεται στην Αθήνα. Κύρια απασχόληση από το 1956 η κατασκευή
τρακτέρ με χρήση ανακατασκευασμένων κινητήρων. Αργότερα κατασκευάζει
σειρά τρακτέρ με κινητήρα PERKINS με μεγάλες πωλήσεις. Από το 1974
αρχίζει την κατασκευή του πρώτου «έξυπνου» όπως το ονομάζει
οικογενειακού φορτηγού 4x4, σε τύπους UNITRUCK-POLYTRUCK και
MILITRUCK για τον στρατό. Η αγρότες τα αγοράζουν σε μεγάλους αριθμούς
αλλά όχι κι ο στρατός. Επιπλέον ο νόμος για τα αγροτικά αλλάζει το
1984-85 κι έτσι σταματάει η παραγωγή με την εταιρεία
σε δεινή οικονομική κατάσταση λόγω των μεγάλων επενδύσεων που είχε
κάνει ως τότε.
Εκτός
των άλλων η εταιρεία είχε σχεδιάσει - κατασκευάσει μια σειρά προιόντων
όπως γεννήτριες - περονοφόρα (τα επιτυχημένα βενζινοκίνητα και
ηλεκτροκίνητα DYNALIFT). Το 1994 η εταιρεία πάνω στο πετυχημένο
Σουηδικό σχέδιο της BUCHER φτιάχνει και παρουσιάζει το MILITRUCK 2 DURO,
που όμως δεν γίνεται αποδεκτό από τον Ελληνικό στρατό. Απότα τέλη του
'90 η ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕΒΕ ασχολείται μόνο με εισαγωγές - εμπορία,
διατηρώντας ελάχιστη εξειδικευμένη παραγωγή.
![]() ![]() ![]() ![]() HERCULES![]() MOTOEMIL![]() AGRICOLA![]() AUTO DIANA UNICAR![]() ΕΒΙΑΜ Ελληνική Βιομηχανία Αγροτικών Μηχανημάτων![]()
Συμπλήρωση από τον Αντώνη Βιδάκη τον οποίο κι ευχαριστούμε:
"Τα μηχανήματα που αναφέρονται ως μοντέλα κρητικής εταιρίας, είναι στην
πραγματικότητα ξεχωριστές εταιρείες. Οι μεγαλύτεροι και παλιότεροι
κατασκευαστές είναι οι Mινώταυρος και Record και οι υπόλοιποι ακολούθησαν αρκετά αργότερα. H Record έκλεισε πριν 15-20 χρόνια και η Μινώταυρος εξακολουθεί να κατασκευάζει ακόμα τέτοια τρίκυκλα. Τα οχήματα αυτά ήταν αρχικά σκαπτικά με συρόμενο βαγόνι και έπειτα αυτόνομα τρίκυκλα. Η Κρήτη
είναι γεμάτη από τέτοια αλλά μπορεί κανείς να δει και σε άλλα μερη της Ελλάδας
MOTOR CAR![]() SAM![]() ROS
Ηταν από τις πιο επιτυχημένες εταιρείες κατασκευής τρίκυκλων μεταφορικών οχημάτων, ιδιοκτησίας Σταύρου Κωνσταντινίδη.
Πούλησε σε μεγάλους αριθμούς ξεπερνώντας κλασσικούς του είδους
κατασκευαστές οπως ALTA-STYL CAR. Οι πωλήσεις ήταν δικαιολογημένες μια
και το «Ρωσάκι» όπως χαιδευτικά το αποκαλούσαν οι ιδιοκτήτες του ήταν
μια απόλυτα αξιόπιστη μηχανή με μεταλλικό κουβούκλιο που δεν σκούριαζε.
Χρησιμοποίησε κινητήρες 1000 και 1500 κυβικών. Σταμάτησε η παραγωγή
του το 1976 επειδή σε σχέση με άλλα
εισαγωγής ήταν ξεπερασμένο. Εχουν αναφερθεί ακόμα μερικά που εχουν
επιζήσει και λειτουργούν.
PANCAR![]() ![]() ![]() DINAP![]() ΑΤLAS![]() Β.Ε.Τ.![]() BIOMAN![]() ![]() TANGALAKIS TEMAΧ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Το
1934 χωρίζει απο τον συνεταίρο του φτιάχνει δική του εταιρεία και
γίνεται ηγέτιδα στον τομέα της, για περισσότερα από 30 χρόνια. Το 1937
πάνω σε μηχανικά μέρη απο DKW φτιάχνει και το πρώτο επιβατηγό που δεν
προχώρησε λόγω δευτέρου παγκοσμίου πολέμου.
Το 1963 μετά από σκληρό ανταγωνισμό με
άλλους κατασκευαστές αλλάζει πορεία και σε συνεργασία με την
INTERNATIONAL HARVESTER αρχίζει να φτιάχνει και πυροσβεστικά οχήματα,
συμπεριλαμβανομένου και του σασί. Το 1965 δημιουργεί την «ΤΕΜΑΧ» με
αποκλειστική απασχόληση την κατασκευή πυροσβεστικών και συναφών
οχημάτων, απασχόληση που συνεχίζεται μέχρι και σήμερα.
SFAKIANAKIS
H
SFAKIANAKIS είναι ένα γκρούπ επιχειρήσεων που δραστηριοποιείται σε τρείς
χώρες με προσωπικό περίπου 1000 ατόμων. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1961
(και αφού είχε διαδεχθεί διάφορες παρόμοιες οικογενειακές επιχειρήσεις)
και ονομάσθηκε BUSSING HELLAS. Αρχικά έφτιαχνε αμαξώματα πάνω σε
εισαγόμενα σασί. Αργότερα κάνοντας αρχικά χρήση τεχνολογίας απο την
Γερμανική ΜΑΝ και αργότερα από την επίσης Γερμανική BUSSING άρχισε να
φτιάχνει εξ ολοκλήρου λεωφορεία, πούλμαν κ.λπ. οχήματα. Δημιούργησε
επίσης και μια σειρά
λεωφορείων και φορτηγών πάνω σε εισαγώμενο Ιαπωνικό σασί της ΗΙΝΟ.
Ενας αριθμός της παραγωγής εξήχθει σε Μέση Ανατολή και Ανατολική
Ευρώπη. Από το 2006 η εταιρεία ασχολείται ,όνο με την εμπορία
αυτοκινήτων και συναφών εξαρτημάτων.
![]() ![]() ![]() ![]() SARACAKIS![]() ![]() BIAMAX![]()
Εως
τα τέλη της δεκαετίας του 80, η εταιρεία κατασκευάζει χιλιάδες οχήματα
(Λεωφορεία, πούλμαν, τρόλει, τρακτέρ, αμαξώματα, σασί για λογαριασμό
αλλων εταιρειών και αλλα πολλά). Μεγάλες επιτυχίες τα οχήματα F 530 και
F 580 πωλούνται σε μεγάλους αριθμούς στην Ελλάδα και εξάγονται σε
επίσης μεγάλους αριθμούς στο εξωτερικό (Ευρώπη, Ασία και Αφρική).
![]() ![]()
Θα σας παρουσιάσουμε μερικά ονόματα. Ονόματα
που ίσως δεν είναι γνωστά στην Ελλάδα, αλλά στην παγκόσμια
αυτοκινητοβιομηχανία, όχι μόνο είναι γνωστά αλλά και περιζήτητα. Θα σας
δείξουμε μερικά ονόματα και μερικές απο τις σχεδιάσεις τους.
Υπάρχουν και δουλειές που δεν φέρουν το ονομά τους γιατί απλά
προίστανται στα σχεδιαστικά τμήματα των εταιρειών κι ετσι η σχεδίαση
χρεώνεται στην εταιρεία και όχι στον σχεδιαστή. Εταιρείες που εχουν
χρησιμοποιήσει και χρησιμοποιούν ακόμα Ελληνες
σχεδιαστές είναι η RENAULT, CITROEN, SIMCA, MORRIS, AYSTIN, BMC, ALFA
ROMEO., BMW, AUDI, SUBARU, TOYOTA TEAM EUROPE, GENERAL MOTORS USA.
Μερικοί απ' αυτούς άχουν τώρα δικά τους σχεδιαστικά γραφεία που
συνεργάζονται με μεγάλες εταιρείες καθ' ολοκληρία ή σε τμήμα κάποιου
εργου. Για να τους δούμε λοιπόν.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΙΣΙΓΟΝΗΣ
Σχεδιαστής (της όλης ιδέας) του θρυλικού ΜΙΝΙ. Πιο πριν του MORRIS - AUSTIN MINOR. Πιο μετά πολλών μοντέλων της Β.Μ.C.
![]() ![]() ![]() ![]() ΑΝΤΩΝΗΣ ΖΑΠΑΤΙΝΑΣ
Εχει
διατελέσει Διευθυντής σχεδίασης σε B.M.W. και FIAT. Αρχισχεδιαστής σε
SUBARU και ALFA ROMEO. Σχεδιάσεις του τα ALFA ROMEO 145 - 147, FIAT
COUPE, BARCHETTA, BRAVO, MAREA.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ΣΩΤΗΡΗΣ ΚΩΒΟΣΠρώην αρχισχεδιαστής της ΤOYOTA MOTOR EUROPE. Σχεδιαστής των YARIS, LEXUS SC 430 ΚΑΙ 300-ECHO. ![]() ![]() ![]() ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΟΛΑΝΗΣ
Με
δικό του τώρα σχεδιαστικό γραφείο στην Γαλλία. Δική του ιδέα ο τύπος
του πολυμορφικού. Δικές του σχεδιάσεις τα RENAYLT ESPACE, CITROEN
PICASSO, SIMCA MATRA BAGHEER, MURENA και RANCHO.
![]() ![]() |
Translate
Κυριακή 17 Μαρτίου 2013
ΟΙ ΣΑΡΚΟΦΑΓΟΙ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)